Hills Like White Elephants
"Hills Like White Elephants" is a short story by Ernest Hemingway. It was first published in the 1927 collection Men Without Women
Hills Like White Elephants
"Hills Like White Elephants" is a short story by Ernest Hemingway. It was first published in the 1927 collection Men Without Women
Hills Like White Elephants
"Hills Like White Elephants" is a short story by Ernest Hemingway. It was first published in the 1927 collection Men Without Women
دکتر محمد مصدق در سال 1261 هجری شمسی در تهران، در یک خانواده اشرافی بدنیا آمد. پدر او میرزا هدایت الله معروف به " وزیر دفتر " از رجال عصر ناصری و مادرش ملک تاج خانم ( نجم السلطنه ) فرزند عبدالمجید میرزا فرمانفرما و نوهً عباس میرزا ولیعهد و نایت السلطنه ایران بود. میرزا هدایت الله که مدت مدیدی در سمت " رئیس دفتر استیفاء " امور مربوط به وزارت مالیه را در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به عهده داشت، لقب مستوفی الممالکی را بعد از پسر عمویش میرزا یوسف مستوفی الممالک از آن خود می دانست، ولی میرزا یوسف در زمان حیات خود لقب مستوفی الممالک را برای پسر خردسالش میرزا حسن گرفت و میرزا هدایت الله بعنوان اعتراض از سمت خود استعفا نمود. بعد از مرگ میرزا یوسف، ناصرالدین شاه میرزا هدایت الله را به کفالت امور مالیه و سرپرستی میرزا حسن منصوب کرد.
خانه و مدرسه به عنوان دو نهاد اصلی تعلیم وتربیت هر جامعهای محسوب میشود.
وضعیت موجود هر جامعهای نتیجه یادگیری دیروز افراد در خانه و مدرسه است ووضعیت فردای هر جامعه در نتیجه سرمایهگذاریهاییاست که امروز روی دانایی افراد در خانه، مدرسه و جامعهانجام میگیرد
مهمترین تغییرات دوران بلوغ
تغییرات جسمانی
تجربه مشترکی که تمام نوجوانان جهان پشت سر می گذارند، تغییراتی است که همزمان به رشد سریع قد، وزن، قیافه ظاهری و نهایتا بلوغ جنسی آنان منجر می شود. بلوغ مرحله ای از زندگی فرد است که در طی آن فرد به تکامل جنسی می رسد و در نتیجه قادر به تولید مثل می شود. در این مرحله که معمولا چهار سال طول می کشد دو فرآیند عمده رخ می دهد که عبارتند از بلوغ جسمانی و رسش جنسی. جهش نموی یعنی افزایش ناگهانی در قد و وزن از علائم اولیه بلوغ می باشد. علائم بلوغ در دختران دو سال زودتر از پسران آشکار می شود، ولی در مجموع این پدیده در هر دو جنس دامنه بسیار گسترده ای دارد و تفاوت های فردی فراوانی از نظر زمان رسیدن به بلوغ در نوجوانان مشاهده می شود.
۱) کشمکش بین استقلال و وابستگی:
با توجه به اینکه این دوره، حد فاصل دوران کودکی و بزرگسالی است، از دست دادن حمایتهای بیقید و شرط والدین برای کسب احساس استقلال از یک طرف و لذت مورد حمایت و پشتیبانی آنها بودن و همانطور کودک ماندن و بدون زحمت و دردسر، همیشه مورد محبت قرار گرفتن از طرف دیگر، در نوجوان کشمکش درونی ایجاد میکند و جنگ روانی عمیقی در ذهن او به وجود میآورد.
بعضاً خانواده و مدرسه و جامعه نیز از او توقعات متناقض دارند، گاهی او را به چشم یک کودک نگاه کرده و برخوردی تحقیرآمیز دارند و گاهی هم توقعات از او بیش از حد توان اوست و به چشم بزرگسالان به او مینگرند که این خود به کشمکشهای درونی نوجوان دامن زده و او را با مشکل روبرو میسازد.
متاسفانه بسیاری از ما میخواهیم از «نه» شنیدن فرار کنیم. ما با «نه» گفتن دیگران احساسی برخورد میکنیم نه منطقی.
آیا فکر میکنید که روانشناسی فقط به درد دانشجویان، استادان و درمانگران میخورد؟ اگر این گونه فکر میکنید بهتر است در آن تجدید نظر کنید. زیرا روانشناسی، هم موضوعی نظری و هم کاربردی است و به شیوههای گوناگون میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
ب) اساتيد پيشكسوت و برتر آموزش قرآن كريم كشور با دو دهه سابقه آموزش مستمر قرآن كريم
شرايط لازم :
همانند شرايط بند الف) به غير از بند 1 كه شرط حداقل سابقه تدريس 20 سال مي باشد.
ج) حائزين رتبههاي برتر مسابقات بين المللي قرآن كريم در سال (1390)
شرايط لازم :
1- در يكي از رشتههاي قرائت، حفظ كل و تفسير كل قرآن در مسابقات بين المللي معتبر سال 1390 رتبه اول را كسب نموده باشند.
2- تعداد كشورهاي شركت كننده در مسابقات بين المللي بيش از (15) كشور باشد .
3- منتخبين از نفرات برگزيده مسابقات كشوري بوده و اعزام آنها توسط نهادهاي معتبر ذيربط صورت گرفته باشد .
4- منتخبين در سالهاي گذشته در اين سطح و يا همان رشته مورد تكريم واقع نشده باشند .
د) اساتيد حفظ و حافظان ممتاز
1- اساتيد حافظ:
حافظاني كه در آزمون اعطاي مدرك تخصصي حفظ قرآن سال (1390) شركت نموده و موفق به اخذ مدرك درجه(1) حفظ از اداره دبيرخانه طرحهاي ملي شده باشند
2- حافظان ممتاز:
حافظاني كه در آزمون اعطاي مدرك تخصصي حفظ قرآن سال (1390) شركت نموده و موفق به اخذ مدرك درجه(2) حفظ از اداره دبيرخانه طرحهاي ملي شده باشند
ه) مدير دارالقرآن اداراه كل تبليغات اسلامي برگزيده سال 1390
و) چهره قرآني ويژه
اشخاصي كه درعرصه فعاليتهاي قرآني طي دوران پس از انقلاب اسلامي خدمات شاخص و ارزنده اي را انجام داده باشند.
(1) . بحارالانوار، ج 56، ص 202 (باب حقیقة الملائکة).
(2). سوره بقره ، آیه 285.
(3). پیام امام علی (ع) ، جلد 1، ص 160.
نماز عالی ترین حکمی است که خداوند از ان با تعبیرهای زیبا یاد کرده استنماز بعنوان رابطه گل سر سبد خلقت یعنی انسان و هستی بخش جهان، نمازبعنوان آرامش روح وروان و نمازبعنوان کنترل انسان از تمام زشتیها و نماز بعنوان رحمت الهی اما باید دید با این نمازی که خداوند این همه تاکیدنموده واز او بعنوان عالی ترین دستور یاد کرده و اولیاء الهی در مقابل فرارسیدن اوقات آن اندامشان به لرزه در می آ مد و آن را نشان مسلمانی میدانستند چه کرده ایم ایا عمل ما مطابق شان نماز است ؟
محافظت نماز، همان توجه ویژه به نماز و عدم سهلانگاری در برپایی اینامر مهم است؛ این محافظت زمانی محقق می شود که انسان نه تنها اول وقت نمازخود را بخواند بلکه برای رسیدن ان لحظه شماری نماید و نماز را با عشقرسیدن به محبوب انجام دهد و آن را با هیچ کاری معاوضه نکند.
نماز كلید بهشت است«الصلوه مفتاح الجنه » رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) (1)
و در روایت دیگر حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده اند :
نماز پلكان ترقی و عروج انسان مؤمن است.«الصلوه معراج المؤمن» (2)
از این روست كه علماء ربانی و اولیاء خدا به هنگام نماز، چه نمازهایواجب و چه نمازهای مستحب خصوصا نماز شب،دست از همه تعلقات دنیوی شسته وخود را برای اقامه نماز و صحبت با خالق بینیاز آماده می كردند، گواینكه به مهیمانی شخص كریمی میروند؛ لذا به فرموده قرآن كریم نماز برایاولیاءخدا و خاشعین در محضر حق امری شیرین و آسان است «وانها لكبیره الاعلی الخاشعین»(بقره/ 45)
حضرت امام خمینی (ره): ... باید دانست كه چون حقیقتنماز عروج به مقام قرب و وصول به مقام حضور حق جل و علا است، برای وصول بهاین مقصد بزرگ و غایت قصوی طهاراتی لازم است كه ماورای این طهارت(ظاهری)است... .[3]
آیت الحق ملاحسینقلی همدانی(ره): ...شروع به نماز كنبا قلب پاك از حقد و حسد و غل و غش مسلمان و لباس و فرش و مكان نمازت بایدمباح باشد... و بایست به نماز به (گونه) ایستادن بنده در حضور مولای جلیل،باگردن كج وقلب خاضع و خاشع و بعد از فریضه صبح هفتاد مرتبه استغفار و صدكلمهی طیبهی توحید و دعای صباح مشهور را بخوان و تسبیح سیده نساء رابعد از فریضه ترك مكن.[4]
آیت الله قاضی (ره): شما را سفارش میكنم به اینكهنمازهایتان را در بهترین و با فضلیتترین اوقات آنها بجا آورید و آننمازها با نوافل 51 ركعت است،پس اگر نتوانستید، 44 ركعت بخوانید و اگرمشغلههای دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید حداقل نماز أوابین رابخوانید. (نماز اهل انابه و توبه، هشت ركعت هنگام زوال)[5]
آیت الله العظمی بهاء الدینی(ره): «اگر میخواهید بركاتی نصیبتان شود نماز اول وقت بخوانید.»[6]
آیت الله بهجت (حفظه الله): ... احساس لذت در نماز یكسری مقدمات خارج از نماز دارد و یكسری مقدمات در خود نماز. آنچه كه قبلاز نماز و در خارج نماز بایستی مورد ملاحضه شود و عمل شود، این است كهانسان گناه نكند، قلب را سیاه نكند، دل را تیره نكند، معصیت روح را مكدرمیكند، نورانیت دل را میبرد.
و اما هنگام خود نماز انسان بایستی زنجیر و سیمی دور خودش بكشد تا غیرخدا داخل نشود، بایستی فكرش را از غیر خدا منصرف كند، البته اگر به طورغیر اختیاری توجهش به جائی رفت كه هیچ، اما به محض التفات پیدا كردنبایستی قلبش را از غیر خدا منصرف كند.[7]
آیت الله اراكی(ره): آیت الله اراكی و آیت الله بهجتدر جواب این سؤال كه برای اِزدیاد محبت به حضرت حق و ولی عصر (عج) چهكنیم؟ مرقوم فرمودند: گناه نكنید و نماز اول وقت بخوانید.[8]
چون براى نماز آماده شدى مى بایست كه قلبت نزد نماز بوده و از هر وسوسه اى فارغ باشدو ببین كه در پیشگاه چه كسى ایستاده اى و با كه سخن مى گویى و شرم دار ازاینكه با مولایت با دلى غافل و قلبى ممّلو از وسوسه هاى دنیائى و ... سخنبگویى .
و بدان كه او بر باطن تو مطلع بوده و به قلبت ناظر است ، و نمازتباندازه خشوع و تواضع و تضرع و زارى تو پذیرفته مى گردد. در نماز چنان بهعبادت حق روى آور كه گویا پروردگارت را مى بینى ... (9)
نماز معراج است اگر انسان صادقانه باشد و حرفهایى را كه در نماز مى زند دروغ نباشد، این نماز معراج است وقتى انسان مى گوید: « إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ اِیّاكَ نَسْتَعِینُ» بنده هیچ موجودى غیر از خدا نیستم ، استعانت به غیر از خداى تعالى ندارمو در تمام حوایج ، علوم ، اقتصاد، سلامت و شفا، پناهگاه من خداى تعالى است.
اگر انسان موجودى باشد كه غیر خدا را عبادت نكند و به ما سوى اللهاستعانت نجوید، نماز معراج اوست . معارف اخلاق ، عبادات ، صوم و صلاه و حج، براى این است كه انسان به این مرحله برسد... این عروج و معراج اوست .
ولى خدا باید توفیق دهد، تا كسى بتواند خود را به این مرحله برساند... نماز معراج است ولى مؤ منى كه راستگو باشد وقتى مى گوید: « إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ اِیّاكَ نَسْتَعِینُ » دروغگو نباشد.
اگر روزى صد مرتبه انسان این دروغها را بگوید به جاى این كه صعود پیدا كند، سقوط مى كند. عروج نتیجه صداقت انسان است .
اگر صادقانه گفت : « إِیّاكَ نَعْبُدُ » آن وقت منبععلم و حكمت و قدرت مى شود و تمام بركات الهى بر این موجود نازل مى شود ولىورود به این مرتبه خیلى مشكل است و بدون توفیقات و تاءییدات الهى نمى توانآتشهاى دنیا را تحمّل كرد. (10)
گویند هنگامى كه امام حسن مجتبى علیه السّلام براى نماز آماده مى شد، بهترین لباسهاى خود را مى پوشید. از آن حضرت پرسیدند: ((چرا بهترین لباسهاى خود را مى پوشید؟)) امام علیه السّلام در پاسخ فرمود:
انّ اللّه جمیل و یحب الجمال ، فاتحمل لربّى و هو یقول : خذو زینتكم عند كل مسجد.
همانا خداوند زیباست و زیبایى را دوست مى دارد، پس من نیز لباس زیبابراى راز و نیاز با پروردگارم مى پوشم و هم او فرمود: ((به هنگام رفتن درمسجد خود را به زینت دربرگیرید)).
بر همین اصل ، طبق روایات مستحب است كه انسان ، براى نماز نیكوترینجامه خود را بپوشد، خود رامعطّر كند و با رعایت نظافت و در كمال طهارت بهنماز و راز و نیاز با خداى بزرگ بپردازد.
شهید اول می گوید به هر کاری مشغولی نماز اول وقت را ترک مکن اگر نمازت معاذالله قضی شد در اولین فرصت قضا کن. (11)
آیت الله العظمی بهاء الدینی (ره) فرمودند اگر می خواهید برکاتی نصیبتان شود نماز اول وقت بخوانید. (12)
آیت الله اراکی وآیت الله بهجت رحمه الله علیهما در جواب این سئوال کهبرای ازدیاد محبت به حضرت ولی عصر (عج)چه کنیم ؟مرقوم فرمودند :گناه نکنید و نماز اول وقت بخوانید .(13)
پی نوشت ها :
1. نهج الفصاحه ـ حدیث 1588ـ ابوالقاسم پاینده ـ انتشارات جاویدان- چاپ دوم 1336- تهران
2. آداب الصلوه، ص 3 و 34 ـ امام خمینی(ره) مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ـ چاپ سوم 72،
3. آداب الصلوه ـ ص 56 ـ امام خمینی(ره) ـ (مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) چاپ سوم ـ 1372)
4. حیات عارفانه فرزانگان (نماز اول وقت) ص 47 ـ حسن صدری مازندرانی ـ (انتشارات میراث ماندگار ـ اول 1380)
5. اسوه عارفان ـ (گفتهها و ناگفتهها درباره مرحوم سید علی آقاقاضی) ـ ص 137 ـ (صادق حسن زاده ـ محمود طیار مراغی) انتشارات مؤمنین، اول/ 1378)
6. حیات عارفانهی فرزانگان ـ ص 26.
7. فریادگر توحید، عارف كامل آیت الله العظمی بهجت، ص 211.تنظیم: مؤسسه تحقیقاتی فرهنگی اهل بیت(ع)، (ناشر مؤسسه فرهنگی انتشاراتیانصاری ـ چاپ دوم / 78).
8. حیات عارفانهی فرزانگان، ص 68
9. منهاج النجات ، ملا محسن فیض كاشانى ص 88
10. نردبان آسمان ، مجموعه درسهاى اخلاق آیت ا... بهاء الدین ره ، درس 62 ص 267.
11. از وصایای شهید ادرس مجله حوزه شماره 29
12. حیات عارفانه فرزانگان صفحه 26
13. حیات عارفانه فرزانگان
تهیه و فرآوری : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان
كودكان در نقاشيهاي خود درون خود را نشان مي دهند وشخصيت واحساس خودرامنعكس مي كنند بنابراين تصوير رواني كودك را مي توان ازلابه لاي خطوط رسم شده استخراج كرد.
كودكان جاه طلب يعني آنهايي كه درهرموقعيت وزماني مي خواهند خود را به رخ ديگران بكشند داراي سبكي از نقاشي خواهند بود كه به هنگام نقاشي كردن حتي الامكان تمام فضاي باز خطوط يا كاغذ را مي پوشانند .قسمت بالاي صفحه نشان دهنده ايده آلهاي فرد،قسمت پايين صفحه مبين سائقه هاي ابتدايي و قسمت مياني من روزمره يا تمايلات عادي مي باشد.كودكاني كه رسم ونقاشي آنها باتناسب برروي كاغذرسم شده باشد ،كودكاني ؟آرام هستند .كودكاني كه فضارا بهتر ازديگران حس مي كنند داراي قابليت درك بهتري هستند .به كار گيري فضا نشان دهنده ارتباط وطريقه واكنش و محيط اطراف كودك است .گرايشي كه كودك براي خارج شدن ازكادر كاغذ دارد ،نه تنها بيانگر خصوصيات كودكان كوچك و عقب مانده اي است كه كنترل عضلاني ندارند ،بلكه در ميان كودكان بزرگتري هم كه ازكمبود محبت رنج مي برند وكمتربه خود اعتماد دارند ودر نتيجه متكي به محيط اطرافشان هستند ،ديده مي شود.اين كودكان به طور اغراق آميزي درجستجوي توجه وكمك هستند تا كمبود اعتماد به خود را كه مخصوص انسانهاي نا مطمئن است جبران كنند .كودكان خجالتي و كمرو نيز در گوشه كاغذ ويا در قسمت محدودي از فضاي كاغذويا بر روي كاغذ كوچكي نقاشي مي كنند.زيرا در مقابل سطح كاغذهاي بزرگ خود را گم مي كنند واين نشانگر عدم اعتماد و اطمينان به خود است .كودكاني كه در نقاشيهايشان اين حالت را نشان مي دهند احتياج به تشويق و زيادي دارند.از نظر كاندينسكي قسمت بالاي صفحه مبين تصورات آرامش دهنده و احساس آرامش و آزادي و پايين صفحه نشانه فشار و سنگيني است.درواقع كودكاني كه تمايل به نقاشي در پايين صفحه دارند،كمتر شيفته چيزي مي شوند.كودكي كه زياد به طرف چپ كاغذ متمايل شود (اگر چپ دست نباشد )نشانگر غم واندوه و گوشه گير بودن و بي اعتمادي نسبت به خود است .كودكاني كه نقاشيهايشان كاملا" در مركز كاغذ قرار مي گيرد،به طور كلي زياد بر خود و احساسات شان توجه وتمركز فكري ندارند.بنابه تحقيقات دو دانشمند آمريكايي (رزآل شولر-هات ويك)كودكاني كه بيشتر متمايل به كشيدن خطوط راست يا گوشه هاي راست هستند ،افرادي واقع گراي ؛اكثرا"متجاوز و مخالف گو ،برخوردار از تواناييهاي قابل توجه ،ابداع و مديريت مي باشند.كساني كه خطوط منحني و خميده را ترجيه مي دهند ،افرادي حساس وآرزومند به دست آوردن تحسين بزرگتران ،خياتاتي وكم اعتماد به خويشتن هستند.برتري فرمهاي دايره دليل بر عقب ماندگي نسبت به همسالان وتمايل به خصوضيات زنانگي است.كودكاني كه خطوط خود را در جهات همانند هدايت مي كنند ،افرادي مصمم و با اراده هستند افرادي كه خطوط خود را در همه جهات ولو مي سازند ،افرادي بدون تصميم واراده هستند.ترجيح دادن فرمهاي گوشه دار مبين يك نوع تصنع كاري تجاوزكارانه است.وضعيت زيگ زاگ ياخطوط شكسته در نقاشي دليل بر ناپايداري شخصيت و دمدمي بودن است.كساني كه از نقطه ها و ترسيم لكه هاي كوچك براي تجسم پديده ها كمك مي گيرند افرادي منظم ووسواسي مي باشند.پركردن منظم تمام كاغذ نيز دليل عقب ماندگي است . بسياري ازكودكان فقط قسمت كوچكي از سطح كاغذ رانقاشي مي كنند،اين قسمت اگر دور از مركز كاغذ وبي نهايت كوچك باشد، دليل بر عدم تعادل رواني است.كودكي كه قسمت فوقاني صفحه را مورد استفاده قرار مي دهد ،مغرور و خودستاست.آنكه نقاشي خود را بيشتر در پايين كاغذ مي كشد،پايداري خود را در برابر حوادث نشان مي دهد وبه شدت متكي به خود است.
خطوط
خطوط ممكن است معرف حالتهاي روحي يافكري خودآگاه ياناخودآگاه شخص ويا شخصيت نقاش باشد.خط مي تواند به اشكال مختلف ظاهر شود.ضخيم،نازك،نقطه نقطه،خط ممتد،افقي،عمودي،منحني،مارپيچ زاويه دار وغيره.وممكن است پررنگ ياكمرنگ مات ياشفاف باشد.بنابرخط به تنهايي توانايي آن راداردكه حالتهاي رواني مانند غم واندوه ، شادي،عصبانيت،ترديد ودودلي ،اعتماد به خود و....رانشان دهد.براي تجزيه و تحليل خطوط يا خط نوشتاري قواعد ساده ومعتبري وجود دارد.خطوط بازتر وبلند تر كه ناشي از حركات وسيع وپر دامنه است نشانگر راحتي و خوشخالي شخص مي باشد نيروي زندگي باعلائم وخطوط بلند كه به طرف بالا مي روند بيان مي شوند.خطوط فشرده وكوتاه بيانگر ضعف عصبي ،خطوط قطعه قطعه وبه هم پيچيده بيانگر پرخاشگري ،خطوط نازك وحركات ملايم در آنها نشان احساسات نقاش است .كودكان پيشرفته خطوطي به اشكال مختلف وبا حفظ تعادل ميان قسمتهاي مختلف ،وكودكان خجالتي خطوط كوتاه مثل چيزي كه منع شده باشد ترسيم مي كنند.به طور كلي قدرت وشدت خط ،نشانگر نيروي عاطفي است.خطوطي كه با نيروي زياد وپررنگ شروع مي شوند وبه صورت كاملا"بي رنگ به پايان مي رسند،نشانگر كمبود جوش وخروش وعدم قابليت خالق آن براي به پايان رساندن فعاليت در دست انجام و به طور كلي نشانگر آن نيروي دروني است كه نتوانسته است محل مناسبي براي اظهار وجود پيدا كند.كودكان لجباز كه هميشه مي خواهند اظهار وجود كنند اشكالي با خطوط پراكنده ترسيم مي كنند .گاه اين خصوصيات ممكن است به عوامل رشدي كودك بيش از عوامل شخصيتي او بستگي داشته باشد.خطوطي كه دور چيزي كشيده مي شود ،اگرخيلي صاف باشد بيانگر دشمني ،فشار و اغلب حتي بيماري عصبي ويا دلواپسي است واگر آن خطوط آرام ،مطمئن وروان باشدنشانگر شخصيت پخته خالق آن است.بنابر تحقيقات" رزآل شولر-هات ويك "اگر قسمتهايي از تركيب نقاشي براثرچندين بار خط خوردن مخفي مانده باشد ،بيانگر مشكلات عاطفي ودلهره وترس خالق آن از شيئي يا شصي است كه با خط خطي مخفي شده است.واگر قسمتي از نقاشي با خطوط بي رنگ و كمرنگ مخفي شده باشد نشان دهنده امنيت وسازگاري كودك است .
رنگها
رنگها نيز داراي ارزش بياني هستند وبه طريقي مارا به تفسير نقاشي وشناخت شخصيت نقاش راهنمايي مي كنند.انتخاب رنگ از نظر روانشناسي مفهوم خاص دارد .ولي براي تجزيه وتحليل ونتيجه گيري ازآن حتما"بايد عامل سن كودك را در نظر داشت.در دوران كودكي درفاصله سنين سه تا شش سالگي كودك بيشتر تحت تاثير فشارهاي دروني است علاقه زياد به رنگ دارد وآن را مقدم بر شكل ظاهري مي داند .ولي به تدريج هر قدر از وابستگي اوبه رنگ كم مي شود علاقه او به تقدم شكل بر رنگ افزوده مي شود .همچنين هر قدر كودك كوچكتر باشد،رنگهايي كه به كار مي گيرد زنده تر وبا افزايش سن كودك وتكامل او در راه شناخت منطقي،رنگهايي كه به كار مي برد بيشتر رنگاي سرد است.رنگهايي كه خشونت كمتري را نشان مي دهد،در كودكستان بيشتركودكان ترجيح مي دهند از رنگهاي گرم وتند استفاده كنند وفقط كودكاني كه در خانه تحت نظارت شديد قراردارند،رنگهاي سرد را انتخاب مي كنند كه مربوط به مشكلات عاطفي ورواني است.فقدان رنگ در تمام يا قسمتي از موضوع نقاشي كودك نشانگر خلاء عاطفي و ياگاهي دليل بر گرايشهاي ضد اجتماعي اوست.تجربه هاي فراوان نشان داده است كه كودكان سازگار در نقاشيهايشان به طور متوسط از پنج رنگ مختلف استفاده مي كنند،در حالي كه كودكان گوشه گير و يا آنها كه ارتباط بادنياي خارج رادوست ندارند از يك يا دو رنگ بيشتر استفاده نمي كنند.
استنباط غم وشادي ،ياعدم هماهنگي حالات رواني ،ياس واميد نيز ازراه مطالعه رنگها ممكن مي شود . مثلا رنگهاي گرم معرف شخصيت كودكان خون گرم مي تواند به حساب آيد.رنگهاي خنثي (خاكستري ها)مبين درون گرايي ،استدلال خودمختاري و حمله وري است.رنگهاي سرخ كه درآغاز مورد توجه وعلاقه كودكان خردسال است بعدها مبين فعاليتهاي غير دوستانه و پرخاشجويي مي باشد .بين كودكاني كه رنگ آبي رازياد به كار مي برند دوگروه مي توان تشخيص داد .
رنگ سياه معرف منع ،ترس فتشويق ووسواس است.
رنگ نارنجي آرامش وخوشي را به ياد مي آورد.
رنگ خاكستريتمايل به آعشته سازي رانشان مي دهد.
رنگ سبز گوياي عكس العمل برعليه نظام هاي خشك طاقت فرساست.
رنگ بنفش تمايلات درهم وبرهم ونا متجانس است.
نجاسات
برخی از نجاسات عبارتند از :
ادرار- مدفوع - مردار- خون - سگ و خوک و کافر- شراب
_ ادرار و مدفوع انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد(یعنی اگر رگ آن را ببرند،خون با فشار بیرون می آید) نجس است
مردار، خون
-مردار و خون انسان و هر حیوانی که خون جهنده دارد، حتی اگر حلال گوشت باشد، نجس است
- مردار به حیوان بی جانی می گویند که یا خودش مرده ، ویا به غیر دستور شرعی کشته شود.
لطفا ادامه مطلب را کلیک فرمایید
تعداد صفحات : 16